Funktioner i Biltid Desktop (fd.MSS-Bilverkstad)
Nedan listas några exempel på de bilverkstads-anpassade funktioner som ingår i Biltid Desktop (saknas i standardprogram som Visma/SPCS, Hogia, Fortnox m.fl):
- Arbetsorder
- Beräkning och debitering av förbrukningsmaterial,
läs mer..
- Fordonsägare (kund) register + ett separat fordonsregister
- Hantering av vagnsparker (en ägare-flera fordon)
- Direkt hämta
fordons- och ägaruppgifter från
Bilregistret (tilläggsmodul,
se nedan)
- Reservdelsregister med tilläggsmodulen prislistor från
reservdelsleverantörer (se
nedan).
- Flera betalare, dvs. en arbetsorder ska generera två eller flera
fakturor, exempelvis ska betalningen delas mellan fordonsägare och
försäkringsbolag
- Särskilt anpassade blanketter (arbetsorder/faktura/kontatntnota) som är godkända av
Kontrollerad
Bilverkstad
- Historik över tidigare utförda arbeten både på fordons- och
ägarnivå
- Stöd för Manuella planeringstavlor (Fröbergs/Tre Funktioner)
- Kostnadsförslag / Offert (tilläggsmodul, se nedan)
- Skapa sk. paketpriser, dvs en mall som innehåller
arbetsoperationer och reservdelar i de vanligast förekommande jobb
t.ex en 1000 milaservice (tilläggsmodul,
se nedan).
Självklart ingår också alla standardfunktioner som ska finnas i ett modernt faktureringssystem såsom;
- Faktura / kontantnota
- Samlingsfaktura
- Kundreskontra
- Påminnelser och räntefakturering
- bokföringsjournaler
- Försäljningsstatistik på kund- & fordonsnivå
- SIE-fil export till ekonomiprogram (om ni inte använder vårt bokföringsprogram Bokhållaren som är helt integrerat med MSS-Bilverkstad).
Komplettera med tilläggsmoduler
Biltid Desktop är moduluppbyggt och du kombinera med de tilläggsmoduler
du behöver och anpassa därmed programmet och
kostnaden till din verkstads behov.
Kicka på respektive modul för att läsa
mer.
- Direkt hämta fordons- och ägaruppgifter från Bilregistret
- Kompletta prislistor från reservdelsleverantörer
-
Paketpris/kostnadsförslag (Offert)/Fakturamall -
Lagerhantering (inleveranser, utleveranser, brist- och beställningslistor) Bokföring och leverantörsreskontra (Bokhållaren)
Beskrivning av tilläggsmodulerna
Inläsningsmodul av prislistor från reservdelsleverantörer
Med denna modul har du alltid tillgång till det aktuella sortimentet
med priser från dina vanligaste reservdelsleverantörer. Det unika med vår tjänst
är att vi underhåller dina leverantörsprislistor i bakgrunden via
internet dvs du behöver inte själv hantera prisuppdateringar (dvs ladda
ner och läsa in prislistorna).
Paketpris/kostnadsförslag (Offert)/Fakturamall
Denna tilläggsmodul innehåller 2 funktioner
- Kostnadsförslag / offert
- paketpriser / fakturamall
med Kostnadsförslag / offert kan du enkelt skapa och ge din kund ett kostnadsförslag på reparationen. Om kunden antar kostnadsförslaget omvandlar du den direkt till en arbetsorder. Skillnaden mot en arbetsorder är att ett kostnadsförslag är mindre styrd. Man kan använda en friare dokumentlayout, det sker inga lagerreservationer (om man har lagermodulen), den kan fritt ändra eller tas bort osv.
med paketpris / fakturamall kan du skapa färdiga mallar (paket) med de arbetsoperationer och reservdelar som ingår i ett standardiserat jobb t.ex alla deljobb och delar som ingår i en 2000 mila service. När en kund beställer en sådan service plockar du snabbt fram mallen (paketet) gör ev. kompletteringar och arbetsordern är klar.
Lagerhantering
Med lagerhanteringen håller du reda inte bara priset på dina reservdelar
utan också hur många du har i lager och vad du behöver beställa för att
kunna utföra de jobb som är inbokade. Korrekt lagervärdering enligt fifo
ingår också.
Debitering av förbrukningsmaterial
Vid en service eller reparation förbrukar fordonsverkstan en hel del förbrukningsmaterial. Småbelopp som inte enskilt kan läggas upp på fakturan. Därför missar många mindre fordonsverkstäder att ta betalt för detta.
För att underlätta att debitera för förbrukningsmaterial finns en branschstandard som ger fordonsverkstaden rätt att schablonmässigt debitera ca 5% av arbetskostnaden. MSS-Bilverkstad beräknar och debiterar automatiskt för förbrukningsmaterial enligt denna schablon. Det kan innebära mellan 50-200 kr mer per faktura.